Wednesday, June 18, 2008

Our Identities Exhibit at New York Public Library

Pedagogy of Photography Students Opening at the NYPL






More Pictures from an AMAZING exhibit!

New York Public Library Exhibit






Congratulations Pedagogy of Photography Students! Mrs. DelaVaughn is proud of all your hard work!

Tuesday, June 17, 2008

Our Identities Exhibit at New York Public Library






Pedagogy of Photography students are exhibiting over 100 photographs and poems at the New York Public Library. The exhibit, "Our Identities" opened with a presentation/poetry reading today. The exhibit will be available for viewing from June 17 through October 1st.


2740 Barnes Avenue [between Allerton & Arnow Aves.], Bronx, NY 10467
(718) 881-4240

Mon 10-8
Tues 10-8
Wed 10-8
Thurs 10-8
Fri 10-5
Sat 10-5
Sun Closed

Travel Directions

MTA Subway

2 Train — to Allerton Ave. Walk east four blocks to Barnes Ave. Walk north 1/2 block.

5 Train — to East 180th St. Change to 2 to Allerton Ave. Walk east four blocks to Barnes Ave. Rhen north 1/2 block.

Sunday, June 15, 2008

Pedagogy of Photography Students in the NY Daily News

http://www.nydailynews.com/latino/espanol/2008/06/16/2008-06-16_arte_inmigracin_e_identidad_global.html

Arte, inmigración e identidad global

Un festival muestra el trabajo realizado por jóvenes que recién enfrentan una nueva cultura

Edurne Uriarte

Saturday, June 14th 2008, 4:00 AM
Uriarte for News.

El ‘The Global Youth Media and Arts Festival’ es un evento que muestra el trabajo artístico realizado por más de 500 estudiantes de 10 a 18 años de edad, de 20 escuelas ubicadas en los cinco condados de Nueva York.

Este festival, que se prolonga hasta el 20 de este junio, está patrocinado por World SAAVY, organización sin fines de lucro cuyo fin es crear a nivel internacional mayor conciencia y comprensión entre los jóvenes del mundo globalizado en que vivimos.

El evento es el resultado del trabajo de seis meses en el programa de Arte y Globalización (Global Youth Media and Arts), que se desarrolla durante las clases de arte y los llamados ‘afterschool programs’ en algunas escuelas de la ciudad.

Victoria Restler, organizadora del programa, que inició en San Francisco, comenta que "en California descubrimos que a través del arte se puede hablar de inmigración, identidad y globalización, de manera que los jóvenes lo pudieran comprender mejor. En Nueva York seleccionamos a 20 profesores de arte y creamos materiales sencillos para que traten esos temas aquí", dice.

El salón de clase se transforma en un espacio donde los jóvenes pueden hablar y expresar abiertamente lo que piensan sobre la inmigración, reflexionar sobre sus conclusiones y preguntar sobre lo que ignoran. También, busca comprender las razones de un cambio de país o ciudad, y así entender las decisiones que sus padres tomaron.

"De esta manera", comenta Restler, "encontramos razones locales y globales, personales y sociales, como dinero, seguridad y educación. Los estudiantes tienen problemas para comprender el hecho de que algunos padres dejen a sus hijos para ganar dinero y después los ‘manden a traer’. Lo que tratamos es que comprendan por qué lo hicieron en vez de juzgar si fue o no una decisión adecuada".

El festival exhibirá además piezas hechas por los jóvenes, desde un altar al estilo de los altares de muerto mexicanos, como metáfora a una puerta abierta en las fronteras, hasta obras pequeñas como mapas y proyectos colectivos.

"Queremos mostrar lo que han realizado para ayudarlos a desarrollar más confianza en su trabajo y habilidades. Es importante para nosotros tener un espacio público abierto al diálogo y al intercambio de perspectivas e ideas", agrega Restler.

Historias globales

Juliana, una chica colombiana de 13 años de edad, vivió con sus abuelos en Manizales, Colombia, mientras sus padres vinieron a Nueva York a buscar trabajo. Cinco años les tomó reunirse. Juliana llegó hace un año y medio aquí, aprendió inglés en la escuela pública y ha tenido que acoplarse a los cambios en su vida, además de comprender la decisión de sus padres.

"Al principio fue difícil porque no hablaba inglés y sentía que todo era muy diferente. Siento que acá la gente es más dura y la diferencia de culturas hace más difícil la convivencia, pero quiero aprovechar las oportunidades que hay en la ciudad", dice Juliana.

Esta historia, común entre la juventud hispana, también ocurre en otras comunidades de inmigrantes como caribeños, turcos, europeos, asiáticos. Juliana agrega que "El programa es sobre nuestra vida como inmigrantes y nuestra experiencia. Hablamos de nuestros países y nuestras diferencias. Me gusta mostrar mi vida diaria y lo que pienso a través de mis dibujos. También he ayudado a mis padres, compartiendo con ellos la experiencia”.

Restler por su parte comenta que, "Es un reto muy grande entrar a un salón de clase donde hay poca discusión sobre cultura, identidad e inmigración contemporánea. "Ha sido positivo ayudar a los maestros a entender que es posible abordar estos temas, trabajarlos en clase y reunir a grupos muy diversos para crear un diálogo entre ellos. Así hemos contribuido a desmontar prejuicios, estereotipos y estigmas que rodean los temas de inmigración e identidad", concluye.

Información del Festival

Exhibición: junio 1 al 20
NYU Commons Gallery
34 calle Stuyvesant
Edificio Barney, planta baja
Calle 9, entre avenidas 2 y 3

Saturday, June 7, 2008

Pedagogy of Photography Students present at La Guardia Performing Arts Center

Pedagogy of Photography students showed a movie they created, "Our Identities" at the Global Youth Media and the Arts final performance at La Guardia Performing Arts Center in Long Island City, NY

To view the movie, please visit

Our Identities Part 1
Our Identities Part 2

Thursday, June 5, 2008

Pedagogy of Photography Exhibit at NYU






In collaboration with an amazing nonprofit World Savvy, Pedagogy of Photography (POP) students had the opportunity to exhibit their photographic installation piece regarding immigration and identity, "Doors of Reflection", at NYU as part of the Global Youth Media Arts Festival. POP students were proud to be one of the few groups selected to present at World Savvy's Fundraiser. The layers of POP students' identities combined with the journey of their migration paths moved many viewers.


“Doors of Reflection is a visual journey through the lives of us middle school students in the Bronx. This piece combines words with images to reveal our personal interpretations of the world and where we stand in it. This art serves to teach others how we got to where we are now and discuss the road that we’ve traveled to get here. These doors are reflections, mirrors, you can see yourself, us, inside, and yea that is true when you stand at a door and reach for the knob you think about where your going and when you’re on the other side you think about where you have been.
What you will discover from the work that we did, the time it took to work towards this piece of art, the creativity that was in our minds waiting to be unleashed again is just a part of our whole story. Part of getting this piece to where it is now was by taking images, in our homes, talking about our nationality, foods, cultures, the hardships of moving, what good things come out of the “bad”, how all that we’ve experience help us make choices, the decisions we faced along the way, the rules we had to break to be where we are today. Now we reflect upon it, it had been put visually in our hand’s reach, now you get to experience this through our Doors of Reflection.” Written by Pedagogy of Photography Student Vivia Thompson

Sunday, June 1, 2008

Pedagogy of Photography in City Limits

City Limits Article highlighting the Doors of Reflection



"Breaking up the space just beyond that is a series of hanging panels created by Bronx Green Middle School students, whose photography project resembles a graffiti-like assemblage of photos, words, poems and memories depicting the various places and experiences that forge the students’ identities. One student writes of constructing one’s identity by reconstructing the past: “Those old trees my father used to climb / When I go to Africa I shall do the same.” Another conveys a haunting memory of watching an aunt shot to death in Albania, a place “full of both beautiful and tragic” memories.....

...Vivia Thompson, 13, whose "pedagogy of photography" class at Bronx Green Middle School created the hanging window panel displays, described how learning to express individual identities and hearing each others' stories led to an interesting conclusion: “We’re all different people who have really different backgrounds but we can all relate to one another.”